Monday, March 21, 2011

'Aku' Sederhana, 'Mereka' Kaya

Sedikit kupasan jiwa dari aku yang tak seberapa,

'Aku' sederhana, 'Mereka' kaya.
Kenapa?
Pasti pernah terlintas di benak berkata-kata,
Alangkah bagus kalau aku jadi 'Mereka',
Wang tak putus, beli semua.

Tapi bila kufikirkan semula,
Ada bagusnya jadi 'Aku' yang sederhana,
Sederhana minda, sederhana jiwa,
Andai aku jadi 'Mereka',
Mungkin bongkak sombong beraja.

Penilaian Allah maha adil,
Tak perlu merasa diri terpencil,
Mungkin rezekiNya belum sampai,
Mungkin nanti ianya lebih bernilai,
Sesuatu yang fikiran akal tak tergapai.

Diriku hanya picisan halus,
Kekadang diri tak terurus,
Mengharap rezeki Allah tak terputus,
Di dalam sendirian aku menebus,
Dosa-dosa silam moga terhapus.

Andai aku jadi 'Mereka',
Pasti bukan begini pengakhirannya,
Syukur aku masih 'Aku' juga,
Tak henti diri terus berusaha,
Menjadi 'Aku' yang lebih manusia.

No comments:

Post a Comment